............., макар на всичките ти въпроси да съм дал пръснат отговор из постовете си.
Казаваш, че си ми дал отговор.
Накратко, въпросът ми се състои в това да опишеш основните характеристики на една социално-икономическа система, при която Гърция:
ще се развива с по-бързи темпове от развитите зап. страни, вкл. Г. и ще скъсява дистанцията,
няма да задлъжнява,
няма да изпада в социални кризи.
Моят отговор е: НЯМА ТАКАВА!
Частично може да се изпълни само второто условие, но само чрез ограничаване на потреблението, а гъркът това най го не ще. Те дори и да са от селски формат, много искат да идат в съседна бедна Бг и да го изва..ят голям.
Най-добре и ако може за чужда сметка.
Знаеш, че тук сме се нагледали на велики Г. бизнесмени.
Не исках да започвам поста си така! Всъщност усещането ми за твоето писмо е друго, съвсем друго и вчера поделих първото си впечатление, на реших да карам поред .... и те ти на!
Затова си оставям само 2 аспекта, където имаме някакви големи или малки различия.
Донякъде имаш право! Но стесняваш твърде много философския, а от там и житейския или всеобхватните аспекти на капитала.
За какво му е на капитала печалбата?
Нужна му е само по себе си?
Не разбира се.
Печалбата изпълнява "социална функция по удовлетворяването на човешките потребности" - цитирам те абсолютно точно.
Въпроса е чии, доколко и как?
Спирам до тук - мисля, че е ясно, но подчертавам, че това също е стеснено разбиране за природата и функциите на капитала.
Наричай го стесняване, аз не намирам никакъм проблем в това. Още повече, че наистина капиталът има всеобхватни аспекти.
Опитай да разсъдиш и да отграничиш един (най-нажния) аспект и характеристика на този обществен феномен.
Убеден съм, че няма начин да не дойдеш на моето.
Всъщност, има начин, де !
Относно въпроса, За какво му е на капитала печалба
ме сварваш откровено неподготвен. Четох го няколко пъти и търсех игра на думи. Не открих. Излиза, че наистина задаваш този въпрос, което аз субективно намирам за много, много странно.
За какво му е на куршума пушка?
А на аеробния организъм за какво му е кислород?
А на рибата за какво и е вода?
Имах един преподавател по философия, който казваше: В природата няма сит звяр. Нахрани ли се сито, зверът престава да е звяр! Може би само човекът прави изключение, той колкото повече яде, толкова по-голям звяр става и никога не може да му стигне.
Горо, размисли моля те още веднъж над твоето си съждение и ако смяташ за необходимо, може да обсъждаме и философските и делничнит еастекти за необходимостта от печалба.
Връзката е дълбока, същностна и неразривна.
Може и тихичко всеки да си остане при своето мнение, правили сме го с теб неведнъж, пък както се вижда продължаваме да си говорим кротко и спокойно и нищо особено не се случило.
И тъй като те интересува моето виждане по въпроса, отивам към него и по-общото.
Гледам на капитала (парите, собствеността) като инструмент на властта.
А властта (политическата в съвременното общество) не е ли инструмент на капитала!? Абосолутно релевантно твърдение, макар и обърнато на твоето. Което иде да покаже, че вероятно се опитваме (аз не се опитвам) да дефинираме обеществени явления чрез неподходящо разместване на цели и средства за постигането им.
Разбрал си ме, няма необходимост да се дълбае повече тук.
За властта има много и различни доктрини. По мое мнение, две са най-близко до истината и са играли най-голяма роля в историята, поне на Европа.
Първата е гръко-римската.
Властта произхожда от авторитета! (най-общо и схематично казано)
Без авторитет, не можеш да упражняваш власт. Можеш да си тиран, но до време.
На властта хората се подчиняват доброволно, на тиранията - само под угроза.
Хората спазват доброволно етичните правила, неетичните - само под угроза.
Авторитета е призната от хората лична или фирмена или институционална етика.
Да упражняваш и да имаш власт - означава да споделяш и имаш етични отговорности.
Един от инструментите на властта е капитала (парите, собствеността)
Не можеш да притежаваш и употребяваш този инструмент в дългосрочен, исторически план без етика.
Ако да речем, по някаква причина си собственик на цялото софийско поле, не можеш да правиш каквото си искаш безотговорно. Властта не ти е дадена ей така - собствеността (инструмента) не е табу., колкото и някои да се опитват да го направят, никога не е била и няма и да бъде. Ако все пак си повярваш, че можеш да правиш каквото си искаш, можеш да бъдеш сигурен, че рано или късно софийските шопи ще набият главата ти на кол.
Втората основна доктрина за властта в Европа е християнската.
Според нея - властта е от Бога.
Но, за да не влизам в подробности, щом стигнахме до Бога, пак стигнахме до етични критерии!
И това е изразено много точно още в началото на 3ти век, от Улпиан.
По памет и смисъл: Императорът е извор на всеки закон, но не стои над законите!
Накратко - която и от господстващите доктрини за властта в Европа да вземем, капиталът, като инструмент на властта в човешките ръце, следва и се подчинява на етични норми, на законите (писани етични норми и житейски правила).
Спрат ли хората упражняващи властта да спазват етичните норми, властта и инструментите и (капитала) могат да бъдат отнети. Тяхната власт става нелегитимна по отношение на човешката общност.
Никакви етични правила не могат да ме ограничат в действията ми спрямо теб Начев, ако ти самия не си етичен. Разбира се - можеш да се направиш на тиран, но аз не знам много тирани умрели в леглото си и нито един предал властта си (и съответно инструментите - капитала) на генетичните си наследници, успешно.
Надявам се, вече си наясно защо смятам, че капитала, (а по точно владеещите инструмента на капитала) трябва да е социално и обществено отговорен.
Чувствам се обогатен от прочитане на едно толкова систематизирано, сбито, вероятно и доста съдържателно изказване. Думата вероятно не е тук за да подцени, принизи. Повярвай, харесвам написаното.
Мисля, че би се вписало много хармонично в академичната атмосфера на едно скъпарско училище, което е предназначено да обучава децата на икономическите и политически елити. Разглезените и арогантни келешчета би трябвало да имат представа, поне като фонетично звучене, че на света има и други неща освен глезотиите им.
Може би тезата ти дори се прокрадва като някакъв особен вид тенденция и през живия живот, но сред планини от примери на безцеремонност и насилие.
Горо, да ти кажа, исках още вчера да почна дати пиша отговор, но като ми се заби в главата, че си представител на някаква школа за етичен социален романтизъм и веднага си рекох, че не мога да го напиша, без да причисля и себе си към някаква школа. Просто няма да е честно. И досега нямам отговор. Може би съм някакъв вулгарист, почти циник, ама не е по-лошо от твойто, да знаеш.
А иначе, имам чувството, че взимаш понятия от доста различни сфери на социуса и ги смесваш доста произволно. Някакъв вид влияния и връзки естествено има, но те се проявяват по-надалеч във веригата. За да направим дори несръчен опит да дефинираме същността, това според мен не работи добре.
трябва нещо по-друго.
Етичен, морален, социално отговорен. Това са характеристики, които са подходящи, но само поставени до някаква физическа персона.
Поставянето на думата етичен до Капитал стои меко казано странно.
Разбираш, че спестявам думички.
Изказал си верни твърдения. Но непълни.
Непълната картина води до грешен анализ, изводи и впоследствие действия.
Германия и Гърция, както и всяка друга страна, могат да бъдат разгледани като отделни системи, но картината би била непълна, ако не се видят взаимовръзките с други системи и участието им в по-голяма такава.
В т. смисъл Германия и Гърция са части от една по-голяма, обща система.
А всяка човешка система е несъвършена, има своите недостатъци, дава грешки, понякога умишлено е конструирана в полза на по-силния, като в нашия случай.
В Европа, Начев, неандерталци и мързеливци няма. Всички участват в създаването на блага, парични потоци, обслужват си кредитите и пр..., а не само германците. Дори ако го мерим в човекочасове на калпак - единствения ни ресурс - гърците участват най много!
Поради грешки в системата обаче, тя започна да хълца!
Какво направи Германия? - излезе и каза, че там има един народ мързелив (грешки в подсистемата, не че няма) - в това са причините и тръгна със сила да налага терапия като за мързеливци, които по статистическите данни на ОИС бачкат най-много от всички!
Трябваше да закъсат и други, големи страни, да бъде заплашена от срутване цялата система, за да започнат германците-управляващи, под сурдинка да си признават, че става въпрос за системни грешки.
По отношения на гърците, продължават да са престъпници! Нямаш идея, колко разрушения предизвика тяхната политика. Престъпници са и спрямо самите германци - формираха обществено мнение, нямащо нищо общо с реалността.
Престъпници са по отношения на Европа като цяло!
Е, хайде най-накрая разкрии я тази системна грешка, де ! Откога моля?!
Само да знаеш, че съждния от вида: Всичко сътворено от човека по дефиниция е калпаво, та по тази причина и пазарът и демокрацията е те са калпави!
За да ги поправим трябва със законодателни средства да с еувеличи петорно цената н а гръцките маслини и десеторно цената на навлата на гр. морски флот. Тогава светът най-накрая ще навлезе в ерата на красотата и свободата.
Един Грас си даде сметка - затова го е срам.
Един Грас и май един историк! Къде е немския интелектуален елит? Защо мълчи и остави шепа негодници във властта да плещят небивалици и да настройват немците? Да събуждат страри вражди и шовинизъм? Питам се, един Грас стига ли да умие лицата на всички германци?
Дисциплиниран народ!
Основна особеност на немския културен феномен!
Де да не беше толкоз!
Казват, че искали обединена Европа.
Да живеем в един общ дом и всеки да изпълнява задълженията си.
Кои задължения?
Да изпълнявам задълженията си към банката ти, като преди това ти ми орежеш насила и незаконно заплата?
Негодниците във властта затова са негодници защото плещят включително глупости когато трябва да защитят интереса на тези, коит оса ги избрали. Такава е системата!
Кажи как да я променим. Уморих се вече да повтарям.
Безсмислено е да го казвам, защото ти не знаеш как, но през цялото време повтаряш едно и също и опитваш да създадеш впечатление, че някой с фина часовникарска отвертка ще иде до един сложен механизъм, ще врътне едно винтче ... и готово. Да, ама не!
Или може би хищните и лукави и неетични немски елити знаят много добре местоположението на това винтче, ама двулично си траят. Умен и зрял човек си, а казваш понякога странни неща.
Какво точно очакваш от немските елити? Да увеличат цената на гръцките маслини не 5 пъти, както предлагах аз, ами да речем 8 пъти. А защо не 17 пъти. Хайде кажи ми.
Ми да вземем да премахнем пазарните отношения.
Или да дойдат немските войски в Гърция, да махнат корумпираните политически котерии и после да обявят една социално ик. програма за територията на Гърция, която цели нейното развитие и благоденствие. Нещо, което да наподобяна на ком. инициатива за Странджа-Сакар.
Горо, ми дай да махнем и собственоста тогава, само пречи.
Нещо подобно ли очакваш от немския елит?!
Или...
Да допуснем, Начев, че аз и ти сме собственици на напълно еднакви предприятия (еднакво качествен мениджмънт, работна ръка, едно и също оборудване и т. н.). Но поради някакви политически неуредици, моя кредит струва 2, а твоя 12%. Ще се съгласиш ли, да се състезаваме? "Умната" меркел, дори предлага да бъдеш наказан, ако изостанеш!
Това е само един пример.
Не искам да казвам, как немската алчност, политика и пропаганда, продължаваща и сега, предизвиква обезкръвяване на кухите "южни банки" и пълни продънените търбуси на немските...
Горното отново е свързано с нашето отношение и дефинирането на парите. Ти умишлено си разтворил ножицата до скъсване за да илюстрираш идеята си. Ако обаче парите са просто знаци на кредита, то при формиране на конкретна търговска сделка с предмет пари, към цената на ресурса (която е еднаква), се прибавя различна рискова компонента. Това е работата на банките, да смятат риска.
Ще ми е неприятно да влизам в състезание, но избор няма да имам и веднага ще започна да търся възможности за промяна на нещата в моя полза. А възможности винаги има много. Така работи системата.
С шума!!!
Щото... Парите са хартия, дори не знаци на кредита, както ги наричаш ти, ако спрат да обслужват етичните си отговорности. И Германия остава все по-сама, със стара, непотребна хартия!
Едно е сигурно.
Европа, няма да стане Оупа по немски модел и в полза само на немците! Много здраве ще имат!
Да видим!
Ще надделее ли разума или границите ще са пак, някъде по Рейн и Германия богата със шума!
Находчиво, но невярно.
Всяка сделка, която е сключена доброволно и с желание от двете страни, без принуда и насилие е редовна, законна и ако използвам твоя речник - "етична". Кавичките са за да покажат, че аз намирам използването на тази дума за неподходящо. Не и е тук мястото.
И ддете страни много добре знаят, че зад предмета на една такава сделка вероятно стоят много различаващи се материали, енергия, количество и качество на обществен труд, и други компоненти, но те се стремят към сделка, приемат размяната и вярват, че тя обслужва техни потребност, следователно и интерес.
Въпросът е във вярата и доверието. Ако вярваме, че политиците и банкерите няма да наводнят системата с толкова много пари (разбирай с толкова много кредит, част от който неизбежно е лош), че държателите на същите тези пари няма да загубят качеството си на кредитор на икономическата система, като срещу смоите пари получават съответен вид и количестно ресурси и права и др., всичко е ... да кажем ... в порядък.